EL TALLER DE MEMÒRIA

Des de l’àmbit de psicologia, es realitza setmanalment una activitat grupal dirigida, el GRUP DE PSICOESTIMULACIÓ COGNITIVA AUDIOVISUAL, mes conegut entre els usuaris com el Taller de memòria.

Per fer aquesta activitat, es prepara un material amb presentacions, documents, recull d’imatges, vídeos, fotografies, que es reprodueixen a una pantalla gran. Tot el material és audiovisual.

Tots els participants seuen mirant la pantalla on es reprodueix el material.

La activitat dura una hora aproximadament.

En la primera part del taller, es realitza un exercici de memòria visual de fixació, en el que es visualitzen unes imatges (entre 18 i 20) que s’han d’anar memoritzant. Es veuen totes les imatges seguides, amb marge de 2 o 3 segons, i es van denominant en veu alta. Un cop passades totes les imatges, es demana als participants, quines d’elles poden recordar.

Es repeteix l’exercici 3 vegades.

Finalment, es realitza un exercici d’associació entre les imatges presentades, per facilitar la seva memorització.

Sempre les imatges estan associades entre elles per categories, per facilitar el record.

A la segona part el taller, es realitza en cada sessió, un exercici en el que s’estimulen diferents capacitats cognitives:

reconeixement sensorial (reconèixer sons, instruments, cançons, cantants,…),

percepció (identificar siluetes o ombres, extreure imatges solapades, figures en perspectives diferent, identificació de colors, reconeixement d’entorns o espais, lectura de plànols o mapes, …),

orientació (orientació temporal, espacial, personal, actualitat, notícies,…)

memòria immediata (repetició de dígits, grups de paraules, repetició de frases, …)

memòria recent (recordar menús, frases, trucades, lectures curtes, recordar informació d’actualitat personal, social, política,…)

memòria remota (exercicis de memòria semàntica, coneixements adquirits en escolaritat o coneixements generals, exercicis de reminiscència,…)

memòria musical (recordar cançons, lletres, cantants, melodies,…)

atenció (identificar imatges, buscar diferències, atendre a estímuls i desestimar estímuls no importants,…)

càlcul (exercicis de càlcul mental, operacions matemàtiques, problemes aritmètics,…)

producció verbal (completar frases, definir objectes, definir persones, definir imatges,…)

denominació (denominar imatges, dibuixos, trobar la paraula que falta, …)

comprensió (entendre consignes o ordres, identificar definicions, …)

lectura (petits textos o consignes, paraules amb errors, definicions,…)

flexibilitat (fluència verbal fonètica o semàntica, resolució de petits conflictes o problemes,…)

associació (categoritzar, abstracció categorial, semblances o diferencies,…)

raonament (exercicis senzills de lògica, resolució de problemes, …)

En la darrera part del taller, cinc minuts abans de finalitzar la sessió, es demana als participants que recordin les imatges que s’havien presentat al principi de la sessió. Aquest és un exercici d’aprenentatge visual i retenció a llarg termini.

Per ajudar a recordar, es pot recuperar l’exercici d’associació.

Com que és una activitat d’elevada exigència cognitiva, es convida a participar a aquelles persones que presenten deteriorament cognitiu associat a l’edat, deteriorament cognitiu lleu, demència lleu o lleu-moderada.

Al ser amb medi audiovisual i en grup, cal que siguin persones sense dèficits sensorials moderats o greus que requereixin d’una atenció mes individualitzada.

És una activitat amb molt bona acollida entre els usuaris del centre, agrada molt i generalment amb un bon nivell de participació grupal.

Tania Ruiz de  los Santos

Psicòleg

Col.14.895

Aqui teniu un exemple d’aquesta activitat :

Taller de memoria